سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دو کار با هم چه ناهمگون است و ناسازوار ، کارى که لذتش رود و گناهش ماند ، و کارى که رنجش برود و پاداشش ماند . [نهج البلاغه]
محبت

حضرت امام (ره) توجه ویژه‌ا‏ی نسبت ‏به ماه رمضان داشته و بدین جهت، ملاقات ها ی خودشان را در ماه رمضان تعطیل می ‏کردند و به دعا و تلاوت قرآن و... می ‏پرداختند.
و خودشان می ‏گفتند: «خود ماه مبارک رمضان، کار ی است‏» .
یکی از یاران امام، در این باره گفته است :
در این ماه، ایشان شعر نمی ‏خواندند و نمی ‏سرودند و گوش به شعر هم نمی ‏دانند . خلاصه،دگرگونی خاصی متناسب با این ماه در زندگی خود ایجاد می ‏کردند، به گونه‏ ی که این ماه را، سراسر، به تلاوت قرآن مجید و دعا کردن و انجام دادن مستحبات مربوط به ماه رمضان سپری می ‏کردند.
ایشان، به هنگام سحر وافطار، بسیار کم می ‏خوردند، به گونه‏ ای که خادم‏شان فکر می ‏کردند که امام، چیزی نخورده است!
حضرت امام رحمة الله علیه درباره رمضان چنین می ‏سرایند:
ماه رمضان شد، می و میخانه بر افتاد
عشق و طرب و باده، به وقت ‏سحر افتاد
افطار به می کرد برم پیر خرابات گفتم
که تو را روزه، به برگ و ثمر افتاد
با باده، وضو گیر که در مذهب رندان
در حضرت حق این عملت ‏بارور افتاد

عبادت و تهجد

از جمله برنامه ه‏ا‌ ‌‌ی ویژه‏ حضرت امام (ره) در ماه مبارک رمضان ، عبادت و تهجد بود. امام عبادت را ابزار رسیدن به عشق الهی می ‏دانستند. و به صراحت ‏بیان می ‏کردند که در وادی عشق، نباید به عبادت به چشم وسیله‏ ای برای رسیدن به بهشت نگاه کرد .
اکثر آشنایان امام نقل می ‏کنند که ایشان از سن جوانی، نماز شب و تهجد، جزء برنامه‏ هایشان بود.
بعضی از نزدیکان ایشان می ‏گفتند که وقتی در ظلمت و تاریکی نیمه‏ شب، آهسته وارد اتاق امام می ‏شدم، راز ونیاز  امام را با ایزد احساس می ‏کردم و می ‏دیدم که با خضوع و خشوعی خاص، نماز می ‏خواندند و قیام و رکوع و سجود را بجا می ‏آوردند که حقا وصف ناپذیر بود. با خودم فکر می ‏کردم که شب امام، حقیقتا، لیلة القدر است .
یکی  از اعضا ی دفتر ایشان، دراین باره می گوید:
پنجاه سال است که نماز شب امام، ترک نشده است. امام در بیماری و در صحت و در زندان و در خلاصی و در تبعید، حتی بر رو ی تخت ‏بیمارستان قلب هم نماز شب خواندند .
امام توجه خاصی به نوافل داشتند و هرگز، نوافل را ترک نمی ‏کردند. نقل شده است که امام، در نجف اشرف، با آن گرمی شدید، ماه مبارک رمضان را روزه مى ‏گرفت و با این که در سنین پیر ی بودند و ضعف بسیار داشتند، تا نماز مغرب و عشاء را به همراه نوافل به‏ جا نمی ‏آوردند، افطار نمی ‏کردند! و شب‏ها تا صبح، نماز و دعا می ‏خواندند و بعد از نماز صبح، مقدار ی استراحت می ‏کردند و صبح زود، بر ی کارهایشان آماده می ‏شدند .
خانم زهرا مصطفوی می ‏گوید:
راز و نیاز امام و گریه ‏ها و ناله‏ نیمه شب ایشان، چنان شدید بود که انسان را بی اختیار، به گریه می ‏انداخت .
یکی از اساتید قم نقل می ‏کرد: شبی میهمان حاج آقا مصطفی بودم. ایشان، خانه‏ جداگانه‏ ا ی نداشتند و در منزل امام زندگی می ‏کردند. نصف شب از خواب بیدار شدم و صدا ی آه و ناله ‏ا ی شنیدم، نگران شدم که مگر اتفاقی افتاده است، حاج آقا مصطفی را بیدار کردم و گفتم: «ببین چه خبر است!» . ایشان نشست و گوش داد و گفت: «صدای امام است که مشغول تهجد و عبادت است‏» .
در ماه مبارک رمضان، این شب زنده دار ی و تهجد، وضعیت دیگر ی داشت. یکی از محافظان بیت می ‏گوید در یکی از شب‏های ماه مبارک رمضان، نیمه شب، برای انجام کاری مجبور شدم از جلوی اتاق امام گذر کنم. حین عبور، متوجه شدم که امام، زار زار گریه می ‏کردند! هق هق گریه‏ امام که در فضا پیچیده بود، واقعا مرا تحت تاثیر قرار داد که چگونه امام، در آن موقع از شب، با خدای خویش راز و نیاز می ‏کند.
آخرین ماه مبارک رمضان دوران حیات امام، به گفته‏ ساکنان بیت، از ماه مبارک رمضان‏های دیگر متفاوت بود! به این صورت که امام همیشه، برای خشک کردن اشک چشم‏شان دستمالی را همراه داشتند، ولی در آن ماه مبارک رمضان، حوله‏ ای را نیز همراه برمی ‏داشتند تا به هنگام نمازهای نیمه شب‏شان، از آن استفاده کنند! 

توجه ویژه به قرآن

امام خمینی (ره) توجه خاصی به قرآن داشتند، به ‏طوری که روزی، هفت ‏بار قرآن می ‏خواندند!
امام در هر فرصتی که به ‏دست می ‏آوردند، ولو اندک، قرآن می ‏خواندند. بارها دیده شد که امام، حتی در دقایقی قبل از آماده شدن سفره - که معمولا به بطالت می ‏گذرد - قرآن تلاوت می ‏کنند ! امام بعد از نماز شب تا وقت نماز صبح، قرآن می ‏خواند .
یکی اطرافیان امام می ‏گوید:
امام در نجف، چشم‏شان درد گرفت و به دکتر مراجعه کردند. دکتر بعد از معاینه‏ چشم امام گفت: «شما باید چند روز ی قرآن نخوانید و به چشم‏تان استراحت ‏بدهید» . امام خندیدند و فرمودند: «دکتر، من، چشم را بر ی قرآن خواندن می خواهم! چه فایده‏ ی دارد که چشم داشته باشم و قرآن نخوانم؟ شما یک کار ی کنید که من بتوانم قرآن بخوانم. »
و در ماه رمضان یکی از همراهان امام در نجف، اظهارمی ‏کرد که امام خمینی در ماه مبارک رمضان، هر روز ده جزء قرآن می ‏خواندند ، یعنی در هر سه روز، یک بار قرآن را ختم می ‏کردند .
علاوه بر آن، هر سال چند روز قبل از ماه مبارک رمضان ، دستور می ‏دادند که چند ختم قرآن برای افرادی که مد نظر مبارکشان بود، قرائت ‏شود .

گزیدهای از توصیه ‏ها و سفارش‏های امام به مناسبت ماه مبارک رمضان :

شما در این چند روزی که به ماه رمضان مانده، به فکر باشید، خود را اصلاح کرده، توجه به حق تعالی پیدا نمایید.
از کردار و رفتار ناشایسته خود ، استغفار کنید! اگر خد ی نخواسته، گناهی مرتکب شده ‏اید، قبل از ورود به ماه مبارک رمضان ، توبه کنید! زبان را به مناجات حق تعالی عادت دهید! مبادا در ماه مبارک رمضان، از شما غیبتی، تهمتی و خلاصه گناهی سر بزند و در محضر ربوبی، با نعم الهی و در مهمان سرای باری تعالی، آلوده به معاصی باشید! شما اقلا، به آداب اولیه‏ روزه عمل نمایید و همان ‏طوری که شکم خود را از خوردن و آشامیدن نگه می ‏دارید، چشم و گوش و زبان را هم از معاصی باز دارید! از هم اکنون بنا بگذارید که زبان را از غیبت، تهمت، بدگویی و دروغ نگه داشته، کینه، حسد و دیگر صفات زشت ‏شیطانی را از دل بیرون کنید!
اگر با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، در اعمال و کردار شما هیچ گونه تغییر ی پدید نیامد، و راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقی نکرد، معلوم می ‏شود روزه‏ ای که از شما خواسته ‏اند ، محقق نشده است.
اگر دیدید کسی می ‏خواهد غیبت کند، جلوگیر ی کنید و به او بگویید! «ما، متعهد شده ‏ایم که در این سی ‏روز ماه مبارک رمضان، از امور محرمه خود دار ی ورزیم.» و اگر نمی ‏توانید او را از غیبت ‏باز دارید، از آن مجلس خارج شوید! ننشینید و گوش کنید! باز تکرار می ‏کنم تصمیم بگیرید در این سی روز ماه مبارک رمضان، مراقب زبان، چشم، گوش و همه‏ اعضاء و جوارح خود باشید.
توجه بکنید که به آداب ماه مبارک رمضان عمل کنید; فقط، دعا خواندن نباشد، دعا به معنی واقعی ‏اش باشد .
 

پی ‏نوشت‏ها:
1- پا به پای آفتاب، ج 1، ص 286 .
2- برداشت‏هایی از سیره‏ امام خمینی( ره) ، ج 3 ، ص 90 .
3- روزنامه‏ جمهوری اسلامی، مورخ 8/1/69 .
4- روزنامه جمهوری اسلامی، 20 / 11 / 64 .
5- امام در سنگر نماز، ص 83 / هزار و یک نکته، حسین دیلمی، نکته 129 .
6- هزار و یک نکته، حسین دیلمی، حبیب و محبوب، ص 53 / سیمی فرزانگان، ص 180 .
7- سیمی فرزانگان، ص 159 / برداشت‏هایی از سیره‏ امام خمینی( ره) ، ج 3 ، ص 99 .
 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط سلیمان رحیمی 86/6/23:: 9:15 عصر     |     () نظر